اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

رودهای جوانرود

رودها:

شهرستان جوانرود دارای رودخانه های فصلی و دائمی زیادی بوده که مهمترین آنها آب سفیدبرگ و رود لیله می باشد. کلیه رودخانه های شهرستان جزء حوزه آبریز خارجی محسوب شده چرا همه آنها نهایتاٌ از کشور خارج و به رودخانه دجله می ریزند.

الف)آب سفید برگ:

این رودخانه از کوههای جنوب شرقی پاوه سرچشمه می گیرد یکی از شاخه های آن آب خلفیه از رودخانه های جاری در شهرستان پاوه است که در روستای نوخاص در دهستان منصورآقایی با ریزابه های شرقی مخلوط شده و به نام سفید برگ به دهستان شروینه شهرستان جوانرود وارد می شود این رودخانه از دره شمالی کوه گرده برگیر عبور کرده بطرف غرب روان شده و در دهستان شروینه از کنار روستای سفیدبرگ می گذرد و نهایتاٌ در شمال غربی روستای سرخه بان پایین به رودخانه لیله می ریزد.

ب) رود لیله:

رود لیله از دامنه شمالی کوه بند گاز در دهستان دولت آباد سرچشمه گرفته و روبه شمال از کنار روستاهای پشت تنگ شاینگان، ده رش و سیاران از روستاهای دهستانهای دولت آباد و بازان گذشته وارد دهستان شروینه شده پس از سیراب ساختن روستاهای ده توت و شروینه سرانجام در شمال باختری روستاهای سرخه بان سفلی با آب سفیدبرگ در می آید سپس بطرف شمال غربی روان شده وارد دهستان کلاش می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد