اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

جوانرود با فرهنگی اصیل و ماندگار، پذیرای گردشگران نوروزی است

جوانرود با فرهنگی اصیل و ماندگار، پذیرای گردشگران نوروزی است

کرمانشاه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۷/۱/۵‬
داخلی. گردشگری. جوانرود.
استان تاریخی کرمانشاه سرزمین سنگ و آب ، کوه ، دشت ، سراب‌های خروشان و آثار باستانی باشکوه و محل تلاقی فرهنگها، اقوام و مذاهب است که در عین گوناگونی و رنگارنگی به زیباترین شکل معنی وحدت و یکپارچگی را به نمایش می‌گذارند.


علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و دیدنیهای چشم‌نواز در گوشه گوشه‌ی این استان که همواره گردشگران بیشماری را بویژه در ایام نوروز به سوی خود فرا می‌خواند جاذبه‌های فرهنگی هم از دیگر زیباییهای این دیار تاریخی و مهد تمدن و فرهنگ برای گردشگران است.

یکی از مناطق خوش آب و هوا و دیدنی استان کرمانشاه شهرستان جوانرود است که با فرهنگی ماندگار و اصیل همواره جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران دارد و اکنون پذیرای مسافران نوروزی است.

شهرستان جوانرود در شمال غربی کرمانشاه دارای دو بخش به نامهای مرکزی و کلاشی و چهار دهستان است.

در مورد وجه تسمیه جوانرود چند باور متفاوت وجود دارد، برخی بر این باورند که نام آن در اصل " چوار رو " یا " چهار رود " بوده که منظور همان رودخانه‌هایی است که در چهار طرف شهر در جریان است و در پایین شهر به هم می‌رسند و از آنجا وارد رودخانه سیروان می‌شدند و به مرور زمان چوار رو به جوانرود تغییر یافته است.

باور دیگر اینکه شهر جوانرود به هفت قلعه و قلعه جوانرود مشهور است به این معنی که قلعه‌هایی در اطراف شهر ساخته بودند که به هفت قلعه مشهور است به همین دلیل در گویش محلی به جوانرود " قلا " هم گفته می‌شود.

جوانرود به دلیل قرار گرفتن در ادامه رشته کوه زاگرس منطقه‌ای کوهستانی بوده و از آب و هوایی سالم و معتدل برخوردار است.

جوانرود در سلسله جبال زاگرس و در یک منطقه تقریبا جنگلی قرار گرفته و جنگل حدود ‪ ۷۰‬درصد منابع طبیعی منطقه را تشکیل داده و بقیه منابع طبیعی این شهرستان را مرتع تشکیل می‌دهد.

پوشش جنگلی آن عبارت است از بلوط ، مازو ، بلاکوک ، آلبالوی وحشی ، زالزالک ، درخت ون یا پسته کوهی ، بادام کوهی، گلابی وحشی و کیکف که چشم اندازهای بکر و دیدنی را برای این شهرستان به ارمغان آورده است.

سراب زیبا و دیدنی " هلانی " در شمال شهر جوانرود که جهت آب آشامیدنی و آبیاری باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد چشمان گردشگران را خیره می‌کند.

جاذبه‌های فرهنگی این دیار هم در نوع خود جالب و دیدنی است.

مردم با صفای جوانرود از نظر گروه‌های قومی بیشتر از اقوام کرد و ایل بزرگ جاف هستند، زبان رایج این شهرستان کردی با گویش جافی است.

این منطقه از استان کرمانشاه هنوز لباسهای پیشینیان خود را حفظ کرده و آنها را می‌پوشند.

پوشاک مردان شامل چوخه و رانک ( پیراهن و شلوار محلی ) است که روی آن شال می‌بندند و برای کفش از کلاش هورامی استفاده می‌کنند.

زنان جوانرودی در پوشیدن لباسهای الوان و زیبا زبانزد می‌باشند، آنها روی پیراهنهای بلند و گشادی که معمولا از پارچه‌های پولکی یا زری تهیه شده سخمه یا جلیقه‌ای تزیین شده می‌پوشند.

همچنین روی آن کوا و سلته به تن می‌کنند که نیم تنه و تن پوشهای بلندی از جنس مخمل است.

زنان قدیمی و میانسال جوانرودی کلاه و فیس و لچک به سر می‌کنند و برای زیبایی بیشتر روی آن چفته و گولنگ می‌بندند که از نوار پهنی با منگوله- های بزرگ و کوچک تشکیل شده است.

انواع خوراک منطقه جوانرود عبارتند از خورش بامیه، خورش قسوان، آبگوشت ، کباب ، پلو و سیب زمینی ، بورانی کرفس ، بورانی کنگر ، هیکله ورون ( نیمرو ) دلمه ، سیر و ماس ( ماست ) ، تماته آو ( آش گوجه فرنگی ).

مراسم عزاداری و عروسی به شیوه خاصی در این شهرستان برگزار می‌شود.

در این منطقه رسم است که به مدت سه روز در مسجد، ختم و یادبود برگزار می‌شود، در این مدت زنان در منزل و مردان در مسجد هستند.

در این ایام هیچ گونه غذایی اعم از نهار و شام در خانه متوفی پخت نمی- شود و غذای آنها در هر روز از طرف یکی از اقوام تهیه می‌شود.

مراسم عروسی در شهرستان جوانرود با شادی و شکوه خاصی برگزار می‌شود و ساز و دهل و پایکوبی دسته‌جمعی شور و نشاط خاصی به عروسی‌های این دیار می‌بخشد.

در این منطقه رسم " دختر به دختر" رایج است، معمولا برخی خانواده‌ها دختر و پسر خود را به عقد دختر و پسر خانواده دیگری در می‌آورند.

معمولا در عقد هم زمان دو عروس بایستی با یکدیگر صحبت نکنند تا موقعی که سنجاق یا سوزنی بین یکدیگر رد و بدل کنند در غیر این صورت چله آنها را می‌گیرد و یکی از زنان نازا می‌شود.

مردان و زنان پر تلاش جوانرودی هنر و صنعت را هم از گذشته تا امروز در وجود خود حفظ کرده‌اند و گلیم بافی ، موج بافی ، قالی بافی ، نمد بافی ، چیغ بافی و گیوه کشی از جمله صنایع دستی هنرمندان این شهرستان است.

یکی دیگر از جاذبه‌های جوانرود بازارچه مرزی این شهرستان است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

در این بازارچه اجناس خارجی که از طریق عراق وارد کشور می‌شود با قیمت نازلتری در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد