اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

مجتمع بزرگ ماهی سردآبی در منطقه پاوه کرمانشاه به بهره‌برداری رسی

مجتمع بزرگ ماهی سردآبی در منطقه پاوه کرمانشاه به بهره‌برداری رسید

خبرگزاری فارس: مجتمع پرورش ماهی پاوه صبح امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور، استاندار کرمانشاه و مقامات محلی در شهرستان پاوه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در مراسم افتتاح این مجتمع گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در31 سال گذشته در بخش‌هایی از تولیدات کشاورزی به خودکفایی رسیده و حتی به صادرکننده برخی از محصولات این بخش تبدیل شده‌ایم.
محمد علی‌آبادی افزود: جایگاه شیلات در این زمینه مناسب نیست و اکنون در بخش شیلات به‌رغم فعالیت‌های گسترده‌ای که انجام گرفته، در ابتدای راه هستیم.
وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای کارشناسان هم‌اکنون می‌توان تولید آبزیان کشور را به 2 میلیون تن رساند، اما متأسفانه در حال حاضر تنها 10 درصد این میزان یعنی 200 هزار تن تولید داریم.
علی‌آبادی تاکید کرد: جایگاه استان کرمانشاه در آبزی‌پروری جایگاهی خوب است و این استان با توجه به شرایط مختلف از جمله آب‌های روان بسیار، ظرفیت تولید 100 هزار تن محصولات آبزی را دارد که در صورت محقق شدن، تحولی در استان به‌وجود خواهد آمد.
رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به مجتمع عظیم پرورش ماهی پاوه‌رود گفت: این پروژه از کیفیت و وسعت خوبی برخوردار است و از نقاط قوت آن، این است که به شکل تعاونی احداث شده و هم اکنون فعالیت دارد و از همین رو این مجتمع در آینده بسیار موفق خواهد بود.
استاندار کرمانشاه نیز دراین مراسم گفت: در دولت نهم و دهم گام‌های بلندی در استان در جهت توسعه برداشته شد که نمونه بارز آن احداث همین مجتمع پرورش ماهی پاوه رود است.
دادوش هاشمی افزود: استعدادهای مختلفی در شهرستان پاوه از جمله وجود آب‌های فراوان خدادادی، مراتع وسیع و غنی وجود دارد که قابلیت‌های شهرستان پاوه را برای توسعه شیلات و دامپروری مضاعف کرده و باید با ارائه راهکارهای مناسب و کارشناسی به این مهم دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: شهرستان پاوه دارای استعدادهای ویژه در زمینه کشاوری و باغداری است و در سفر دوم هیئت دولت به کرمانشاه مصوب شد 20 هزار هکتاراز اراضی استان به توسعه باغات اختصاص یابد که در پرتو آن می‌توان با توجه به ظرفیت و استعدادهای لازم، نسبت به توسعه باغات در این منطقه اقدام کرد.
فتح الله حسینی نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها در منطقه گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی منطقه و در جهت کمک به توسعه آن، بانک‌های عامل باید تعامل بیشتری با مردم برخورد کنند و در زمینه پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح‌ها مختلف از قرار دادن قوانین دست و پاگیر خودداری کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به افتتاح این طرح گفت: پروژه پاوه رود مصداق بارز کار مردمی و جهادی است که با توجه به موفقیت حاصل شده باید نسبت به گسترش این گونه طرح‌ها اقدام کرد.
رمضان روئین‌تن افزود: ظرفیت تولید آبزیان در منطقه اورامانات 30 هزار تن است و با وجود آب فراوان به‌ویژه رودخانه سیروان در این منطقه، می‌توان 30 واحد عظیم پرورش ماهی احداث کرد.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه نیز با تشریح جزئیات این طرح گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت سه هکتار و فضای مورد بهره‌برداری به مساحت 1/7 هکتار با کانال اصلی آبرسانی به طول یک‌هزار و 760 متر احداث شده که برای تسطیح و اجرای آن بیش از 58 هزار مترمکعب خاکبرداری انجام گرفته است.
قدرت‌الله عظیمی افزود: این طرح 630 تن ماهی در هر دوره تولید دارد که در صورت مکانیزه شدن به یک‌هزار تن در سال خواهد رسید.
وی افزود: در مجموع 11 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات و 4 میلیارد و 800 میلیون ریال سهم آورده اعضای تعاونی پاوه رود در این مجتمع هزینه شده و عملیات ساخت 171 حوضچه پرورش ماهی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت تعاونی پرورش دهندگان ماهی پاوه‌رود با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال به صورت امانی اجرا شده است.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه درپایان گفت: با اجرای این طرح 60 نفر به صورت مستقیم و 50 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال پیدا کرده‌اند.
مجتمع پرورش ماهی سردابی پاوه رود در روستای هیروی(دوآب) دهستان هولی در بخش مرکزی پاوه با ظرفیت تولید 630 تن با استفاده از آب رودخانه پاوه‌رود و سرچشمه هانی‌کوان است که مطالعات اولیه و پایه‌ای آن توسط مدیریت شیلات انجام، مطالعات فاز یک و دو تهیه نقشه‌های اجرایی طبق ضوابط علمی و فنی انجام شده توسط مشاور(بهرایاب) و احداث بند انحرافی و کانال آبرسان اصلی با بتن مسلح و کانال از دو بخش سنگی و بتنی تشکیل شده که جمعا یک هزار و 760 متر است.
ابعاد کانال به‌صورت مقطع مربع به عرض 8/1 و ارتفاع 25/1 متر و عملیات خاک‌برداری و تسطیح به میزان 58 هزار و 300 مترمکعب با بستر سنگ و خاک دج در سنوات گذشته انجام شده و امروز به بهره‌برداری 100 درصدی رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد