اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

فرهاد در اورامان

هنوز هم با گذشت هزاران سال اگر کمی گوش‌هایمان را تیز کنیم صدای تیشه فرهاد را بشنویم که می‌خواهد همه غیرممکن‌ها را قربانی یک نگاه معشوق کند. تیشه‌ای که هزاران سال است در شکاف کوه بیستون افتاده و مردمان بی‌توجه می‌آیند و می‌روند اما کسی آن تیشه را نمی‌گیرد.

فرهاد کوهکن! امروز از خواب هزارساله بیدار شو، بیدار شو و ببین فرهادی دیگر از دل سرزمین سنگ‌ها به پا خاسته و لقب کوهکن را با تو شریک شده.

آری از این پس شهرت کوهکن را به تنهایی به دوش نمی‌کشی. اینجا ریشه همه چیز به سنگ می رسد، به طبیعت و انسان با اندیشه و کارش، با عشق و زندگی‌اش با کار و مرگش، سنگ ایمان مردمان این دیار است.

صدای تیشه فرهادی دیگر این بار در دل کوه‌های اورامان در شمال غربی استان کرمانشاه واقع در بخش باینگان خاطرات شیرین را در صفحات تاریخ ورق می‌زند و خیل مشتاقان را به بازخوانی حکایت عشق و ایثار دعوت می‌کند.

کاک حسین معروف به حسین کوهکن پیرمردی است ساکن بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه که فرهاد‌وار سنگ‌تراشی در کوهستان و زندگی در دل کوه را برگزیده و 18 سال است تنها با یک تیشه دل کوه را می‌شکافد تا بیستون و فرهاد دیگری را خلق کند.

سیدحسین سلیم‌عثمانسیدحسین سلیم‌عثمان، پیرمرد 81 ساله پاوه‌ای که یک پایش را نیز در جنگ تحمیلی از دست داده همچون فرهاد کوهکن با تراشیدن و شکافتن دل کوه، بنایی تاریخی در منطقه زیبای میگوره برای آیندگان به یادگار گذاشته. منطقه توریستی و زیبای میگوره با بخش باینگان 15کیلومتر فاصله دارد و از توابع روستای شیوسر می‌باشد.

این بنا از چهار خانه مجزا تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد.

ورودی‌های بنا از نظر سایز و شکل متفاوت بوده وهرکدام زیبایی منحصر به فردی دارند. دربعضی از اتاق‌ها ارتفاع به 170 تا 180 سانتی متر می‌رسد. دو خانه‌ تک اتاقی بوده و دو تای دیگر شامل چند اتاق مجزا یا همان دالان است که هر دالان به دالان دیگری ختم می‌شود.

بین اتاق‌ها دهلیزهای کوتاهی دارد و در هر دالان چند ایوان کنده شده و جنس داخلی غار از آهک و دانه‌های سنگی شبیه بتن است. کاک حسین در یکی از خانه‌های تک‌اتاقی به طور مجزا مقبره خود را نیز با دستان خود کنده است تا پس از مرگش او را در آنجا دفن کنند.

الهام فرهادی - خبرنگار جام‌جم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد