اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

متن گفتگوی نماینده ی پاوه واورامانات با هفته نامه ی سیروان

متن گفت وگوی آقای سید فتح اله حسینی  با هفته نامه  سیروان . 

مهمترین اولویت کاری شما برای توسعه حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

حوزه انتخابیه من با توجه به بافت جغرافیایی که دارد مهمترین اولویتی که می‌توان برایش در نظر گرفت توسعه صنعت گردشگری است که متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده است. در اینجا جا دارد نارضایتی خود را از معاونت گردشگری اعلام کنم چون ابداً به فکر منطقه اورامانات نیست. حوزه انتخابیه بنده آب و هوای بسیار خوبی دارد و هر مسافر یا رهگذری که به اینجا می‌آید حقیقتاً عاشق آن می‌شود. چندی پیش که اعضای کمیسیون عمران و کمیسیون امنیت داخلی و . . . آنجا بودند از این بابت نگران بودند که چرا ما با توجه به وسعت جغرافیایی و شرایط ویژه منطقه‌ای و هم مرز بودن با عراق که همه اینها شرایط ویژه‌ای را برای استفاده به وجود آورده است، نتوانسته‌ایم کار در خور توجهی انجام دهیم. البته ناگفته نماند که کمک‌هایی که به ما شده همه ناچیز بوده است. شرایط امنیتی که در گذشته در اینجا حاکم بوده است باعث شد تا مقدار زیادی از انرژی و تلاش مسئولان صرف از بین بردن فضای امنیتی شود. ما امروز به دنبال صنعت توریسم و سرمایه‌گذاری در منطقه هستیم. دولت نیز به این امر تمایل دارد اما همه اینها نیازمند برنامه‌ریزی‌های محاسبه شده است.

به پتانسیل‌های حوزه انتخابیه‌تان اشاره کردید. چه موانعی را باعث عدم به فعلیت رسیدن این پتانسیل‌ها می‌دانید؟

عدم اطلاع‌رسانی درباره حوزه انتخابیه من توسط صدا و سیمای مرکز کرمانشاه که بسیار ضعیف عمل کرده است، مهمترین مانع بر سر راه توسعه شهرستان‌های پاوه و جوانرود است. البته ما نیز مقصر هستیم. اما صداوسیما نتوانسته رسالت عظیمی که بر دوشش بوده را به جا بیاورد. علاوه بر این، مسئولان ما در بخش گردشگری ضعیف عمل کرده‌اند. معاونت ریاست‌جمهوری نیز دستخوش مسائل و مشکلاتی شد و خیلی سیاسی شد و همین موضوع باعث شد که به کارهای دیگر نتواند رسیدگی کند.

آقای فلاحت‌پیشه یکی از نمایندگان استان شما در نطق میان دستور خود به پدیده گرد و غبار در استان اشاره کردند. شما در این‌باره چه اقداماتی انجام دادید و در این باره‌ چه نظری دارید؟

ما در این‌باره به وزیر امورخارجه و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تذکر دادیم، بحث‌ها و صحبت‌هایی در این زمینه شد. وزیر امورخارجه از استان بازدید کرد و وعده و عیدهایی در این زمینه داده شد اما متاسفانه به نظر می‌رسد تا این گردوغبار تهران را فرانگیرد فکر اساسی برای آن نمی‌شود. ما میلیاردها تومان از این بابت ضرر کردیم. پدیده گردوغبار بسیار اسفناک است و بر کشاورزی و بهداشت منطقه تأثیر بسیار بدی می‌گذارد و باعث نارضایتی و نگرانی مردم شده است، انشاء‌الله به دنبال آن هستیم که با دولت در این هفته نشستی در این‌باره داشته باشیم.

وضعیت زیرساخت‌ها در حوزه انتخابیه شما چگونه است؟ با توجه به اینکه برای ورود و ترغیب افراد به سرمایه‌گذاری باید زیرساخت‌های مناسبی وجود داشته باشد.

متاسفانه در رابطه با بسیاری از منابع طبیعی و خدادادی ما اطلاع‌رسانی نشده است. استان ما به عنوان قطب کشاورزی ایران از سوی دولت نامگذاری شده که شهرستان‌های حوزه انتخابیه بنده در استان نیز قطب اول کشاورزی هستند. شرایط ما در بین سایر شهرستان‌های استان ایده‌آل است و ما باید از امکانات خدادادی استفاده کنیم. بهترین شرایط برای گردشگری در شهرستان‌‌ پاوه و رو‌انسر وجود دارد اما متاسفانه استاندار سابق در ا‌ین زمینه ضعیف عمل کرده است. استاندار جدید مهندس هاشمی با عزم جدیدی وارد کار شده است و امیدواریم کارهای خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها صورت بگیرد. ما در شهرستان به آن صورت مشکل آب شرب نداریم. برای شهرستان پاوه سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی برای تأمین آب شرب از چشمه شده است علاوه بر این قرار است از آب چشمه بل نیز در این زمینه استفاده شود که برای تحقق این امر نیز حدود 5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. ما در شهرستان‌های بزرگ مشکل آب نداریم اما در روستاها مشکل حاد است. عملکرد مسئولان در این زمینه ضعیف بوده و من در همین رابطه از وزیر نیرو سؤال خواهم داشت. به خاطر کم‌آبی در روستاها مردم در دو سال گذشته سختی بسیاری کشیده‌اند اما در این باره، این وزارت نیرو است که باید به وظیفه خود عمل کند. مجلس در این باره اعتبار خوبی دارا است و باید یک مدیریت قوی در این زمینه وجود داشته باشد.

شهرستان‌های حوزه انتخابیه شما که در غرب کشور قرار دارند مشکل آب دارند این در حالی است که بسیاری از آب رودخانه‌ها در این بخش از کشور خارج می‌شود، چرا تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است؟

ما در گذشته در بحث مهار آب بسیار ضعیف عمل کردیم. دولت‌های گذشته در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته‌اند. ما در حال حاضر سرمایه ملی گرانقیمت‌تر از نفت را داریم از دست می‌دهیم. کشور عراق برای آب ما در کشور خود برنامه‌ریزی کرده است اما خود ما متاسفانه برای مهار آب و عدم خروج آن از کشور هیچ سرمایه‌گذاری و کار مفیدی نکرده‌ایم. در حال حاضر سد دالیان را داریم که جلوی خروج بعضی از انشعاب‌های آب را می‌گیرد. آب رودخانه سیروان هم به بخش سرپل ‌ذهاب می‌رود. سد جوانرود را در همین روزها قرار است که کلنگ‌زنی کنیم همچنین سد هواسن در شهرستان ثلاث باباجانی که بودجه و اعتباراتش تصویب شده و در دستور کار است. به هر حال سعی ما بر این است که تلاش کنیم از خروج آب از کشور جلوگیری کنیم.

اشاره کردید که استان قطب کشاورزی ایران نامیده شده است. کشاورزی در شهرستان‌های پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی به چه صورت است؟

در روانسر، جوانرود و بعد از آن ثلاث باباجانی و پاوه، کشاورزی به صورت سنتی بوده است اما الان کم‌کم به سمت و سوی صنعتی شدن پیش می‌رود. سازمان کشاورزی کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است و ما درصدد هستیم مردم را تشویق کنیم تا از طریق وام‌هایی که می‌گیرند زمین‌های خود را زیرکشت ببرند. مهم‌ترین محصولات این منطقه نیز به ترتیب گندم، ذرت و جو است.

آن‌ چیز که در کشاورزی صنعتی بسیار مهم است انبارداری و سیلوها است، آیا در این زمینه اقدامات لازم صورت گرفته است؟

متاسفانه در سال‌های گذشته گندمی که برداشت شده است زیر آفتاب و باران نگهداری شده و وضعیت نامطلوبی در این زمینه وجود داشت، چون امکانات و فضای لازم برای انبارداری وجود نداشت. اما در حال حاضر چند سیلو قرار است که ساخته شود اما متاسفانه باز هم این روند قابل‌قبول نیست و مردم و کشاورزان از همین حالا نگرانند. ما در استان کرمانشاه نمی‌توانیم محصولات خود را نگهداری کنیم و باید این محصولات را با هزینه‌های زیاد به سایر استان‌ها ترانزیت کنیم که این هزینه‌های بسیاری را بر دوش مردم می‌گذارد، اما ما امیدواریم که در این زمینه شاهد فعالیت‌های مثبت مسئولان امر باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد