اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

سردرگمی وبلا تکلیفی ۵ هزار نفر از سقز چینان جوانرودی

سردرگمی وبلا تکلیفی ۵ هزار نفر از سقز چینان جوانرودی

خبرگزاری فارس : جمعی از بهره برداران سقز چین جوانرودی خواستار رفع مشکلات خود شدند . به گفته این افراد بعلت ممنوعیت برداشت شیره سقز از درختان بنه از طرف سازمان جنگلها ، مراتع وآبخیز داری کل کشور 5 هزار سقز چین این شهرستان با بیکاری فصلی مواجه شدند . یکی از سقزچینان وعضوشورای روستای زیران از توابع بخش کلاشی گفت : یکی از شغل های مردم در بخش کلاشی سقز چینی است که اشتغال وامرار معاش آنان از این راه تامین می شود . توفیق نادری افزود : اما متاسانه بدلایل متعددی از سال 85 به بهد ودر سال جاری نیزممنوعیت  برداشت این محصول از طرف سازمان جنگلها ، مراتع وآبخیزداری کل کشور باعث بیکاری بلا تکلیفی مردم فقیر ومستضعف ومرزدار این بخش محروم شده است .

رئیس شورای اسلامی روستای زیران نیز در این رابطه گفت : بهره برداران سقز چین منطقه بدلایل فقر شدید مالی وسر رسید وامهای بانکی حاضر به دست کشیدن از سقز چینی نیستند واین کار می تواند خسارت جانی ومالی برای سقز چینان بوجود آورد . فریدون ویسی افزود : تنهاچیزی که می تواند از این کار جلوگیری کند شغلهای جایگزین است که می تواند بیکاری این قشر زحمت کش وقانع را مرتفع نماید . وی ازمسئولین خواست برای رفع مشکلات سقز چینان قدمی بردارند . رئیس هیات مدیره تعاونی مرتع داران زیران وهانولان بخش کلاشی جوانرود نیز می گوید : ممنوعیت برداشت شیره سقز ازدرختان بنه  نه تنها به نفع منابع ملی نیست بلکه برضرر منابع ملی ودر کنار آن مردم هم متضرر می شوند . صوفی یارویسی افزود : اگر اجازه برداشت شیره سقز به بهره برداران داده شود آنان خود حامی درختان می شوند واز آن حفاظت ونگهداری واز شیره این درختان  نیز بهره مند می شوند . وی ضمن تشکر وقدردانی از تلاشها وحس نیت مسئولان استانوشهرستان خواستار رفع مشکلات بهره برداران سقز چین شد .

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جوانرود هم از بهره برداران سقز چین ساکن حوزه های آبریز بعنوان بهترین حافضان منابع طبیعی یاد کرد وگفت : در شهرستان جوانرود حدود 5 هزار نفر به صورت مستقیم وغیر مستقیم از درختان بنه در این فصل سقز می گیرند که این کار علاوه برایجاد اشتغال فصلی ودرآمد سالیانه باعث مشارکت همگانی آنها در حفاظت ونگهداری از عرصه های جنگلی ومرتعی در مقابل هرگونه حریق و آتش سوزی می شود . احمد چوپانیان با اشاره به اینکه در چند سال گذشته به دلیل کاهش میزان بارش ومشکلات ناشی از خشکسالی بهره برداری از درختان بنه ممنوع بوده است . وی اظهار امیدواری کرد با توجه به بارش نزولات آسمانی فراوان در سال اخیر مشکلات مربوط به ممنوع بودن بهره برداری از این درختان برطرف کردد . چوپانیان تصریح کرد : این کار علاوه بر شادی وخوشحالی بهره برداران باعث جلوگیری از حریق وآتش سوزی در عرصه های جنگلی ومنابع طبیعی می گردد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد