اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

جوانرود ثقل جمعیتی اورامانات و قطب تجاری و توریستی/ ماردین محمدز


جوانرود ثقل جمعیتی اورامانات و قطب تجاری و توریستی کرمانشاه؛ شهری بدون هتل، پارکینگ عمومی، کمربندی و پارک عمومی.
کردپرس: امروزه بیشتر ایرانیان و مردم اطراف، جوانرود را به خاطر بازارچه مرزی آن می شناسند و به دلیل شهرت آن بیشتر مردم از نقاط مختلف کشور جوانرود را مقصد سفرهای تفریحی و تجاری خود انتخاب می کنند. به همین دلیل جوانرود در فصول مختلف سال بخصوص ایام تعطیلات همواره میزبان جمعیت زیادی گردشگر و توریست داخلی و حتی خارجی بوده است، به طوری که صنعت گردشگری را در این منطقه متحول کرده است.
جوانرود ( قلب اورامانات ) با جمعیتی در حال رشد و حدودا 50 هزاری دقیقا در وسط دایره ای قرار دارد که مشهور به اورامانات کرمانشاه است، به طوری که اطراف این شهر را مناطق و شهرهایی چون پاوه، باینگان، شاهو، روانسر، شروینه، ثلاث باباجانی و ازگله و کوزران تشکیل داده اند و جوانرود نیز همچوی قلبی تپنده در دل این منطقه جای گرفته و به دلیل رونق بازارچه مرزی این شهر و مرکزیت منطقه و مهاجرت مناطق اطراف، از جمعیتی رو به رشد برخوردار بوده به طوری که با نگاهی به امارهای مختلف ملی و مقایسه ان با دوره های گذشته می توان به راحتی به این نکته پی برد.


امروزه جوانرود که به مرکزخزیدی گسترده برای ایرانیان تبدیل شده به عنوان شهری تجاری و اقتصادی در سطح کشور شناخته شده که روزانه جمعیت بسیار زیادی را به سوی خود می کشاند و برای افراد مهمان و گردشگران بازدید از بازارچه مرزی و پاساژهای تجاری سطح شهر، و خرید لوازم مورد نیاز، بازدید از مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری شهرستان همچون منطقه نمونه گردشگری شروینه و سفید برگ و... می تواند جادبه هایی برای سفر به این منطقه باشد. همچنین اشتغال و درامد زایی ناشی از موقعیت تجاری به وجود امده در بازارچه مرزی و انواع مشاغل ایجاد شده در کنار این بازارچه به همراه مزایای ناشی از رونق گردشگری از قابلیتهای منحصر به فرد جوانرود برای توسعه سرمایه گذاری در این منطقه است.
طبق امار منتشر شده توسط فرمانداری جوانرود فقط در تعطیلات نوروزی امسال1390 شهرستان جوانرود میزبان بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر گردشگر داخلی و توریست خارجی اغلب از کشورهای همسایه مثل عراق و کشورهای جنوب شرق اسیا بوده است که این در نوع خود بی نظیر می باشد و در تابستان همین سال1390 تا به حال پایان تیرماه 600 هزار نفر گردشگر از جاذبه های جوانرود دیدن نموده اند. این میزان گردشگر رقم قابل ملاحضه ای است که البته نیاز به برنامه ریزی و نیاز سنجی مناسب و دقیق از سوی مسئولین محلی دارد تا علاوه بر رضایت گردشگران وجلوگیری از بوجود امدن مشکلات احتمالی سبب توسعه بیشتر گردشگری این صنعت درامدزا و تجارت نامرئی گردد. اما متأسفانه نه تنها به این مقوله توجه نشده است بلکه شهر تجاری توریستی جوانرود دارای یک سری مشکلات و کمبودهایی است که حتی در حد و قواره یک شهر معمولی نیز نمی باشد.
در زیر به 4 مورد از مهمترین مشکلات و کمبودهایی که مردم میزبان و مهمانان و گردشگران عزیزی که به این شهرستان با آن مواجه می باشند اشاره می شود:
عدم وجود جاده کمربندی: شهر جوانرود به دلیل اینکه در مسیر ارتباطی کرمانشاه- ثلاث باباجانی قرار گرفته و جاده مرزی شیخ صله ودروله از این شهر عبور می کند و از طرفی وسیع بودن سطح شهر، افزایش وسیله نقلیه و کوچک بودن خیابان های سطح شهر و وجود ترافیک روزانه نیاز اساسی به وجود یک جاده کمربندی دارد تا بدینوسیله از بسیاری از مشکلات بوجود امده از این امر از قبیل ایجاد راهبندان و ترافیک توسط خودروهای سنگین در ایام تعطیلات، حوادث احتمالی، مزاحمت ماشین های سنگین برای مردم و رانندگان سطح شهرو....جلوگیری شود. وجود جاده کمربندی که در بیشتر شهرها امری عادی و لازم می باشد در شهر جوانرود به دلیل تجاری و توریستی بودن این شهر و ترافیک جاده های منتهی به این شهر بخصوص در ورودی شهر به دلیل کم عرض بودن جاده از نیازهای مبرم و اساسی است.
عدم وجود پارکینگ عمومی: متأسفانه در سطح شهر جوانرود حتی یک پارکینگ عمومی وجود ندارد که ظرفیت پذیرش بیش از صد دستگاه وسیله نقلیه را داشته باشد. این در حالی است که روزانه صدها دستگاه خودرو شخصی توسط گردشگران وارد این شهر می شود و به دنبال جایی امن برای پارک کردن خودروهای خود می گردند و ساعت ها وقت خود را به این کار اختصاص می دهند. به همین منظور افراد به طور شخصی از پارکینگ های کوچک خود برای درامدزایی استفاده نموده و هر ساله پارکینگ های موقتی به مسافران پیشنهاد می شود. قابل ذکر است بیشتر این پارکینگ های موقتی زیربنای ساختمان های در حال ساخت می باشند.
عدم وجود هتل: با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از مسافرین و گردشگرانی که به جوانرود سفر می کنند مسافت هایی هستند که راهی طولانی را طی نموده اند و حتی برخی از آنها به خیال اینکه در این شهر هتل وجود دارد دیر هنگام به شهر می رسند قبل از هر چیز به دنبال هتلی می گردند که خستگی ناشی از سفر را از تن بیرون کنند و روز بعد به بازدید از مناطق دیدنی شهرستان بپردازند و به امر خرید بپردازند. اما متأسفانه به دلیل عدم وجود هتل در شهر جوانرود مسافرین سرگردان شده و برخی از انها مجبور به بازگشت هستند و یا باید به محل های اسکان موقت مسافرین در مدارس بروند که فاقد امکانات اولیه می باشند و مشکلاتی را برای مهمانان و گردشگران به وجود می اورد.
عدم وجود پارک عمومی و فضای سبز کافی: این مساله شاید یکی از مهمترین مشکلاتی باشد که بیشتراز مهمانان و گردشگران خود مردم شهر جوانرود به آن گرفتار می باشند. جای بسیار تأسف است در شهر جوانرود به عنوان قطب تجاری و توریستی استان و پرجمعیت ترین شهر اورامانات فضای سبز کافی وجود ندارد. یک پارک عمومی و بزرگ که مردم برخی از اوقات فراغت خود را در ان سپری کنند و از ضروری ترین ارکان هر شهری می باشد. اما متأسفانه شهر جوانرود تا همین اواخر فقط یک پارک بزرگ و عمومی به نام (زیبا پارک هلانیه) داشت که میزبان و پذیرای تمامی جمعیت مهمان و میزبان جوانرود بود که در بهار امسال بخش اعظم ان به باغ و ملک خصوصی تبدیل شد و فعلاً ورودی ان 2000 تومان می باشد. این مساله یعنی کمبود فضای سبز به شدت مردم جوانرود را ازار میدهد و نیاز است در اسرع وقت مسئولین فکری کنند و چاره ای بیندیشند.
در پایان لازم به ذکر است که ذکر این کمبودها و مشکلات در درجه اول دلیل بر نبودن مشکلات دیگری نیست بلکه این موارد از مهمترین مشکلات شهر است که در ارتباط با صنعت گردشگری و تجارت شهر قابل طرح است زیرا معیشت بخش زیادی از مردم شهرستان جوانرود وابسته به این فضای ایجاد شده ناشی از وضعیت تجاری و بازارچه مرزی و افزایش صنعت گردشگری می باشد و رونق و یا رکود این صنعت در تأثیر مستقیمی بر وضعیت زندگی اهالی شهرستان جوانرود خواهد گذاشت.
از طرفی همچنین ذکر این موارد دلیل بر بی توجهی مسئولین محلی به این مشکلات و کمبودها نیست بلکه هدف برجسته سازی و تییین وضعیت موجود در رابطه با موقعیت و کارکرد شهرستان است که می طلبد با توجه به کارکرد ملی و نقش افرینی این شهر در سظح کشور مسئولین محترم برای موارد و مشکلات مذکور تلاشی ویژه نمایند و سعی کنند تا بودجه های ملی برای آنها در نظر بگیرند.
*کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد