چند ابزار شگفت انگيز نجومي


تیزبین ترین

 چگونه می توان از شگفتی های نجوم سخن گفت و نامی از تلسکوپ هابل نیاورد؟! تلسکوپی فضایی که تمامی رکوردها را شکست، شاید یکی از جالبترین آنها اختصاص دادن بیشترین تعداد تیتر اول روزنامه ها به یک پروژه نجومی است. اگرچه آینه 2.4 متری (94 اینچی) این تلسکوپ در مقیاس استاندارد های امروزی کوچک است.

ادامه نوشته

نقشه جديد كيهان-ماهواره پلانك

در چند روز گذشته تصاوير جديدي از جهان اوليه توسط ماهواره پلانك اسا(ESA) انتشار يافت. تصوير گرفته شده توسط ماهواره پلانك، سازمان فضايي اروپا، نقشه گرمايش كيهان را تنها پس از گذشت 370000 سال بعد از انفجار بزرگ (بيگ بنگ) را نشان مي دهد. اين تصوير نقاطي را به شكل خال هاي بسيار كم نور نشان مي دهد، نقاطي كه بعدا كهكشان ها از آنها بوجود آمدند.

 نقشه اي كه تيم پلانك در كنفرانس مطبوعاتي از آن خبر دادند توافق كلي با ديد كلي ما از كيهان دارد، نظريه اي كه در بيست سال اخير پرورش يافته است. طبق اين نظريه انرژي تاريك بر كيهان حكمراني مي كند و فضا را گسترش مي دهد و ماده تاريك نيز كهكشان ها را كنار يكديگر نگه مي دارد. همچنين نشان مي دهد كه جهان متحمل يك انفجار (انبساط) ناگهاني، آنچه كه به تورم موسوم است، شده است.

ادامه نوشته

مشاهده دنباله دار "Pan-STARRS" با چشم غيرمسلح

بسيار دورتر از مدار نپتون و پلوتو، جايي كه خورشيد يك نقطه كوچك نوراني نه چندان درخشان تر از ساير ستارگان است، يك توده عظيمي از اجرام يخي به دور منظومه شمسي مي گردند. منجمان آن را "ابر اوورت" مي نامند (در يكي از پستي قبلي مفصل در اين مورد نوشتيم) و اين ابر سرچشمه برخي از شناخته شده ترين دنباله دارهاست.

اكنون يكي از اين اجرام در حال گذر از نزديكي ما است و در آسمان در هنگام غروب ديده مي شود:  Pan-STARRS


ادامه نوشته

اسامی کوردی اجرام آسمانی

جدول زیر شامل تعداد بسیار معدودی از اسامی صور فلکی، ستاره ها و سیارات است، اسامی بیشتری وجود داشته اند، اما متاسفانه ما تاکنون تنها همین تعداد معدود را یافته ایم. لذا از همه کسانی که در این زمینه خود اطلاعاتی دارند و یا افرادی که در این زمینه دارای دانشی هستند را می شناسند، خواهشمند است که به هر طریقی که ترجیح می دهند (ایمیل، نظر بر روی مطلب وبلاگ) در تکمیل این جدول و حفظ بخشی از دانش بومی کمک کنند.

ادامه نوشته

کشف بوزون هیگز

دانشمندان معتقدند که یک ذره زیر-اتمی را کشف کرده­اند که می­تواند بوزون هیگز باشد. متخصصان در مرکز تحقیقاتی سرن نزدیک ژنو، سویس، مطمئن هستند که آنچه که ذره خدا (God Particle) نامیده می شود، را یافته­اند.

دو گروه مستقل، بر روی هم شامل بیش از 5000 دانشمند می­شوند، هر دو می­گویند که یک بوزون جدید را مشاهده کرده­اند. مدیر سرن رولف هیور اعلام کرد: ما اکنون سنگ بنای گم شده فیزیک ذرات بنیادی را پیدا کرده­ایم. اگرچه او خبر را با اضافه کردن این مطلب که دانشمندان خود ذره بوزون هیگز را پیدا نکرده بودند، معتدل­تر کرد، اما ذره زیر-اتمی جدید تقریبا به روشی که نظریه­پردازی شده است، عمل می­کند. 

ادامه نوشته

برگزاری رصد گذر زهره از مقابل خورشید + گزارش تصویری

رصد گذر سیاره زهره از مقابل خورشید توسط خانه ی نجوم پاوه (مانگه شه و) و با استقبال همشهریان گرامی ( حدود 30 نفر ) برگزار شد

گزارش کامل + گزارش تصویری این رصد را در ادامه ی مطلب مشاهده نمایید ...


ادامه نوشته

رصد گذر زهره از مقابل خورشید

گذر زهره

هنگامی که یک جرم آسمانی با قرص زاویه ای کوچکتر از مقابل جرمی با قرص زاویه ای بزرگتر عبور می کند به آن پدیده گذار گفته می شود. گذر زهره از میان قرص خورشید از پدیده های بسیار نادر خطی شدن سیاره ای است. در واقع تنها هفت بار بعد از اختراع تلسکوپ این پدیده اتفاق افتاده است (1631، 1639، 1761، 1769، 1874، 1882 و 2004). همانطور که از آمار دیده می شود این گذار دوره، 8 سال-105.5 ساله و 8 سال-121.5 ساله، دارد

 خطی شدن 6 ژوئن (چهارشنبه 17 خرداد) در واقع آخرین گذر در قرن بیست و یکم می باشد. زوج بعدی گذارها در11 دسامبر 2117 و 8 دسامبر 2125 اتفاق خواهد افتاد.

رویدادهای اصلی در گذارها با تماس­ها اتفاق می افتند. این رویداد با تماس اول که در لحظه مماس شدن قرص سیاره با قرص خورشید شروع می شود. در تماس دوم تمام قرص سیاره دیده می شود زمانیکه سیاره بصورت داخلی با قرص خورشید مماس می شود. در خلال چند ساعت بعدی، زهره از میان قرص خورشید با سرعت زاویه ای تقریبی 4 دقیقه قوسی بر ساعت عبور می کند. در تماس سوم، سیاره به لبه مقابل می رسد و دوباره از داخل با خورشید مماس می شود. نهایتا گذار با تماس چهارم یعنی زمانی که سیاره به صورت خارجی با خورشید مماس می شود پایان می پذیرد. تماس های اول و دوم به عنوان فاز ورود و فازهای سوم و چهارم خروج نامیده می شوند. لحظه ای که کمترین فاصله زاویه ای مابین زهره و خورشید از دید ناظر زمینی واقع می شود، بیشترین گذار نامیده می شود(maximum transit or greatest transit). 

به همین مناسبت در صبح روز چهارشنبه 17 خرداد (ساعت 9.5-6.5 صبح) خانه نجوم پاوه برنامه رصد گذار زهره را  در تپه کوله برگزار می کند (ابزارهای رصدی تلسکوپ و اتاق تاریک).

پرتاب موفقیت آمیز فالکون به مدار زمین

ظهر امروز فضاپیمای دراگون سوار بر موشک فضایی فالکون راهی مدار زمین شد تا فصل نوینی از عصر فضا آغاز شود. عصری که در آن شرکت‌های خصوصی نقش اصلی را بازی می‌کنند. اما این تنها ویژگی این پرتاب تاریخی محسوب نمی‌شد. محموله کوچکی که در کنار دراگون راهی فضا شد شاید به اندازه خبر اصلی اهمیت داشت. برای پی بردن به راز محموله دوم فالکون ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

برای مشاهده مطلب و عکس به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...

ادامه نوشته

انرژی تاریک، ماده تاریک

انرژی تاریک، ماده تاریک

در اوایل دهه 90، یک مطلب درباره انبساط کیهان نسبتا قطعی بود. شاید کیهان چگالی انرژی کافی برای توقف انبساط و سقوط دوباره آن را دارد، و یا شاید چگالی انرژی به اندازه ای کم است که هرگز نتواند انبساط آن را متوقف کند، اما گرانش قطعا بایستی یک عامل کاهش انبساط جهان با گذشت زمان باشد. ولی کاهش مورد نظر مشاهده نشده است، اما از دیدگاه نظری (سرعت انبساط) کیهان بایستی کندتر شود. جهان پر از ماده است و نیروی جاذبه گرانشی تمامی ماده موجود را به سمت یکدیگر می کشد.

ادامه نوشته