اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

موج بافی جوانرود در خطر فراموشی است

موج بافی جوانرود در خطر فراموشی است
استان: کرمانشاه

موج بافی استان کرمانشاه که روزگاری زبانزد خاص و عام بود، امروز دیگر رونق ندارد و کمتر هنرمندی در این استان به موج بافی می‌پردازد.

محمد رضا صوفی در گفتگو با میراث آریا(chtn)، با بیان این مطلب گفت: در گذشته موج بافی می‌کردم ولی امروزه این هنر خریدار چندانی ندارد.

این هنرمند موج باف با اشاره به اینکه اکنون این هنر را رها کرده، افزود: اکنون به تولید گیوه مشغول هستم و این هنر نیز سختی‌های بسیاری دارد.

این صنعتگر کرمانشاهی ادامه داد: موج دستبافته‌ای زیبا با کاربری فراوان است که رختخواب پیچ نیز نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه از این دستبافته در زندگی روستایی و عشایری به عنوان روانداز استفاده می‌شود، تصریح کرد: موج روانداز مناسبی برای فصول سرد سال است، ضمن اینکه در زمستان نیز از موج به جای پرده استفاده می‌شود.

صوفی تأکید کرد: موج بافی از قدیم در مناطق اورامانات، اسلام آباد، گیلانغرب و جوانرود رایج بوده ولی اکنون موج بافی جوانرود دیگر به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: گیوه بافی نیز از هنرهای اصیل استان کرمانشاه به شمار می‌آید که اگر چه همچون گذشته پر رونق نیست ولی با منسوخ شدن نیز فاصله بسیاری دارد.

این موج باف با تجربه یادآور شد: مسئولان باید فکری به حال موج بافان کنند تا مشکلات مالی مانع از ادامه کار آن‌ها نشود.

این صنعتگر در پایان خاطرنشان کرد: اگر اندک هنرمندان باقی‌مانده در صنعت موج بافی از آموزش و توسعه این هنر بازمانند، این هنر نیز در فهرست رشته‌های منسوخ شده قرار می‌گیرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد