اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

مجتمع تجاری جوانرود در میان بیم و امیدهای بازاریان و مسوولین

مجتمع تجاری جوانرود در میان بیم و امیدهای بازاریان و مسوولین
ایرنا - شهرستان جوانرود با برخورداری از یک موقعیت خاص استراتژیک و اقتصادی، این قابلیت را دارد که به یکی از قطبهای مهم تجاری، دروازه کالاهای وارداتی و نیز در بعد صادراتی کشور به عراق مبدل شود.

آنچه در سالهای اخیر بیش از هر عاملی نام جوانرود را در ایران زمین بر سر زبانها انداخت، وجود بازارچه مرزی در این شهر و ارایه و عرضه انواع کالاهای مورد نیاز مردم از بهداشتی آرایشی گرفته تا لوازم خانگی، پارچه و.. بود.
البته اخلاق نیکو و مهمان نوازانه و مشتری مدار مردم و کسبه این شهر را نمی توان در رونق بخشی به بازارچه جوانرود نادیده گرفت آنجاییکه حتی قضاوتهای نیکی را برای کلیت فرهنگ کردی و حتی استان کرمانشاه در میان اذهان ایرانیان سایر نقاط کشور موجب شده است.
نگاهی به وضعیت امروز بازارچه جوانرود در بعد فیزیکی نشانگر این است که با توجه به ترافیک زیاد خیابانهای منتهی به این بازارچه و ورود مهمانان پرشمار هر روزی که وارد این شهر می شوند و از سویی کمی فضای پارکینگی از طرفی و قرق خیابان سیل بند (محل ایجاد اولیه این بازارچه) که گاه دکه داران تا چند متری خیابان را با چیدمان محصولات خود اشغال می کنند و تردد سواره و پیاده به سختی امکانپذیر است، لزوم بهینه سازی و ساماندهی این بازارچه را بیش از هر زمانی جلوه گر می سازد.
در آغازین سالهای دهه 70 که با تلاش مردم و بازاریان جوانرودی هسته های پیدایش یک بازارچه نافع به حال اقتصاد شهرستان و حتی استان تشکیل شد، مسوولین وقت شهرستان نیز به یاری آنان شتافته و خیابان سیل بند را برای چیدمان دکه ها به تجار و بازاریان جوانرودی ارایه کردند اما امروز و با رونق چشمگیر این بازارچه، دیگر نفس کشیدن در این مکان به سختی امکانپذیر است.
خیابان سیل بند همانگونه که از نامش پیداست محلی برای دررو و هدایت آبهای ناشی از بارندگی های شهر جوانرود است که از ارتفاعات "هلانیه" و "قرگه" منشعب می شود، می باشد و اساسا دارای کاربری تجاری و بازارچه ای نیست هر چند در روزهای اول شکل گیری بازارچه، فرمانداری و شهرداری جوانرود هم برای نقش آفرینی در توسعه اقتصادی تجاری شهرستان با ایجاد بازارچه در این خیابان توافق کردند.
اکنون و با گذشت سالها از تثبیت بازارچه در این خیابان و از طرفی مشکلات جنبی همچون ترافیک، نبود فضای پارکینگ و.. مسوولین این شهر به فکر ساماندهی بازارچه و انتقال ان به مکان دیگری افتاده اند و به طور کلی این تغییرات در پروژه ساخت "مجتمع تجاری - فرهنگی و گردشگری " جوانرود خود را نمایان ساخته است.
فرماندار شهرستان جوانرود در خصوص لزوم احداث چنین مجتمعی، به خبرنگار ایرنا می گوید: شهر جوانرود به دلیل واقع شدن در حد فاصل شهرستانهای پاوه ، روانسر و ثلاث باباجانی می تواند دارای کارکرد مرکزیت اورامانات باشد و به همین دلیل نیز از ضریب امنیت بالایی برای سرمایه گذاری و توسعه برخوردار است.
مولاداد رشیدی می افزاید: هم اکنون بازارچه جوانرود با بیش از 170 غرفه، در روز به طور متوسط میزبان حداقل سه هزار نفر است که این رقم در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان حتی تا بیش از هشت هزار نفر نیز افزایش می یابد علاوه بر این کارکرد اشتغالزایی و حذف بیکاری این بازارچه در شهرستان نیز چشمگیر بوده است به گونه ای که آمار بیکاری شهرستان که قبل از احداث بازارچه 40 درصد بوده است، با فعالیت های بازارچه بسیار کم شده و حتی اقتصاد شهرستان نیز به طور قابل ملاحظه ای رونق یافته است.
وی همچنین به وجود دو مسیر ارتباطی شهرستان جوانرود با کشور عراق (مرزهای دروله و شیخ صله) اشاره می کند و می افزاید: استفاده بهینه از این دو مرز مستلزم ایجاد بازارچه ای مدرن و به روز است.
وی همچنین احداث پروژه مجتمع تجاری - فرهنگی و گردشگری جوانرود را عاملی مهم برای جذب گردشگر به شهرستان عنوان می کند.
*دکه داران جوانرودی و نگرانی های آنان؛
هر چند ساخت چنین مجتمع عظیم تجاری در شهر جوانرود می تواند چشم اندازهای مثبتی در اقتصاد ، صنعت ، گردشگری و حتی افزایش شغل در این منطقه و حتی شهرستانهای همجوار را در پی داشته باشد، اما شیوه ها و روشهای اجرای پروژه و نیز دست اندرکاران ساخت آن به یک ابهام اساسی برای بازاریان و دکه داران جوانرودی مبدل شده و آنان خواستار مشارکت بومیان و افرادی که در ساختاردهی اولیه به این بازارچه نقش آفرین بوده و به قولی دارای حق آب و گل هستند، می باشند.
برخی از دکه داران که در این خصوص با خبرنگار ایرنا ، سخن می گفتند، ضمن استقبال و تشکر از تصمیم مسوولین برای اهتمام ورزیدن به ساخت چنین مجتمعی، در عین حال از چند مساله و ابهام در این خصوص سخن می گفتند.
به طور کلی انها از اینکه در فرآیند ساخت این مجتمع که با مشارکت 45 درصدی بخش خصوصی و 55 درصدی سازمان مسکن و شهرسازی قرار است به نتیجه برسد گله مند بودند و می گفتند چرا در بخش خصوصی دست اندرکار این پروژه، توجهی به بومیان شهرستان و دکه دارانی که از ابتدا بازارچه را رونق دادند، نشده است و باید یک فرد غیربومی به عنوان طرف بخش خصوصی در این پروژه معرفی شود؟.
آنها همچنین از این امر بیم دارند که فردا روز و در زمانی که مجتمع به نتیجه برسد، عواید حاصله از آن به جیب افرادی غیر از سکنه و اهالی شهرستان جوانرود و تجار قدیمی این شهر برود و عده ای غیر بومی از این پروژه منتفع گردند.
آنها بر این نکته اصرار داشتند که خودشان می توانند با تشکیل یک تعاونی و تجمیع سرمایه هایشان و با رعایت استاندارهای ساخت و ساز، در به بار نشستن این پروژه نقش ایفا کنند و لزومی نداشت که آنان نادیده گرفته شوند و فردی دیگر و از جائی دیگر به این پروژه ورود پیدا کند.
قیمت تمام شده اعلامی از قرار هر متر مربع فضای ساخته شده در این مجتمع آنگونه که غرفه داران جوانرودی می گفتند ، هر متر مربع 25 میلیون ریال اعلام شده در حالی که آنها بر این باور بودند که این قیمت واقعی نیست و برای ساخت هر متر مربع فضای مجتمع و غرفه، به مراتب هزینه های کمتری می شود و اجبار آنها به خرید و مشارکت غرفه داران در این پروژه با این ارقام توجیه پذیر نیست.
البته آنها به مسایل دیگری همچون بخشودگیهای شهرداری در باب حق کاربری و لزوم همکاری مسوولین برای تشکیل تعاونی از سوی غرفه داران و.. گلایه هایی نیز داشتند که برای پیگیری این گله مندیها و سایر انتقاداتی که غرفه داران داشتند.
* طرح خواسته های غرفه داران با فرماندار و پاسخهای وی؛
مولاداد رشیدی در این خصوص می گوید: این مساله که دکه داران بازارچه نقشی مهم در ایجاد و اشتهار بازارچه جوانرود و توسعه آن را داشته اند، می پذیرم اما یک واقعیت وجود دارد که مالک اصلی خیابان و فضای آن عموم مردم است و شهرداری نیز متولی آن می باشد.
وی ادامه می دهد: بنابر این غرفه داران و دکه دارانی که در کنار هم و در خیابان سیل بند ، بازارچه را تشکیل داده اند، تنها مالک فضای فیزیکی دکه ها هستند نه زمین آن لذا بار ترافیکی و شلوغی ها و نیز نبود فضای پارکینگ در خیابان سیل بند که مولود وجود این دکه هاست لزوم ایجاد و احداث مجتمع تجاری جوانرود و ساماندهی آن را توجیه می کند.
وی خاطرنشان می کند که به برخی از دکه ها در طول این سالها به دیده یک سرمایه و ثروت نگریسته شده است و بارها دست به دست گشته و افراد زیادی از این راهکار ثروتی برای خود اندوخته اند در حالی که قرار بر این نبوده که زمین این دکه ها متعلق به کسی باشد بلکه این اراضی عمومی است و شخص نمی تواند ادعای مالکیت بر روی آنها را داشته باشد لذا بهتر بود دکه داران از محل درآمدی که در این ساله از فعالیت اقتصادی روی این دکه ها اکتساب کرده اند، فضای دیگری را برای خود تعبیه می کردند نه اینکه با خود دکه ها مبادله کنند.
وی می گوید: در جلسه ای که با مدیریت سازمان مسکن و شهرسازی استان داشتیم قرار بر این شد تا پروژه مچتمع تجاری جوانرود با مشارکت بخش خصوصی (45 درصد) و سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان بخش دولتی (55 درصد) به فرجام رسد و به دکه داران این امکان داده می شود تا در ازای هر دکه هشت متر فضای مجتمع را در برابر قیمت تمام شده که براساس برآوردهای ما از قرار هر متر مربع پنج میلیون ریال است اعطا شود و بدین ترتیب آنها خواهند توانست در مجمعی که ساخته خواهد شد یک مغازه 15 ، 20 و یا 30 متری خریداری نمایند.
وی در پاسخ به شبهه ای که در خصوص نحوه گزینش بخش خصوصی در این پروژه برای دکه داران جوانرودی پیش آمده است، می گوید: سازمان مسکن و شهرسازی قبلا برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی فراخوان عمومی داده است و اینگونه نبوده که سرمایه گذار این پروژه با توافق جذب شده باشد.
وی ادامه می دهد: اساسا حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت این مجتمع براساس برآوردهای اولیه 200 میلیارد ریال بوده است که با توجه به سهم بخش خصوصی (حدود 100 میلیارد ریال)، عملا دکه داران جوانرودی از پرداخت چنین سهمی ناتوان بودند لذا نباید اینطور تلقی شود که در جذب سرمایه گذار برای این پروژه روندی خلاف قانون طی شده و یا دکه داران نادیده گرفته شده اند.
وی اینگونه شبهه افکنی ها را ناشی از مقاومت دکه داران برای کاهش دادن قیمت تمام شده غرفه های مجتمع ارزیابی می کند و در عین حال تاکید می کند که فرمانداری شهرستان همه خواسته ها و اعتراضات دکه داران جوانرود را احصا و به معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه منتقل خواهد کرد.
وی در خصوص اینکه چه زمانی این مجتمع به بهره برداری خواهد رسید، می گوید: بر اساس چشم انداز پروژه ، می -بایست تا پایان سال 90 این کار انجام شود.
* احداث بازارچه جایگزین در کنار ترمینال جوانرود
ساخت بازارچه دیگری در زمینهای اطراف ترمینال شهر جوانرود واقع در مبدا ورودی این شهر ، یکی از خبرهایی بود که فرماندار جوانرود این اقدام را بدنبال جلسه مشترکی که با شهرداری جوانرود و در حمایت از دکه داران برگزار شده بود، اعلام نمود.
رشیدی گفت: در آخرین جلسه ای که با شهرداری جوانرود داشتیم قرار شد به منظور جلب رضایت دکه داران و حمایت از فعالیتهای اقتصادی آنان و البته آزاد نمودن خیابان سیل بند که بازارچه کنونی در آن واقع شده است ، در زمینهای اطراف ترمینال مسافری جوانرود در ورودی شرقی این شهر ، بازارچه جدیدی برای آنان ساخته شود.
وی ادامه داد: این بازارچه در واحدهای 10 و 12 متری احداث خواهد شد و به خریداران نیز سند هر غرفه داده می شود.
وی افزود: هم اکنون قیمت زمین مسکونی در این منطقه از قرار متری 10 میلیون ریال است که با عنایت به کاربری تجاری این بازارچه، ما در حالت ساخته شده هر غرفه را به دکه داران از قرار هر متر 10 میلیون ریال واگذار خواهیم کرد که کمک بسیار خوبی به دکه داران می باشد و از نظر تردد و موقعیت نیز بسیار بهتر از موقعیت کنونی بازارچه می باشد و از طرفی خیابان سیل بند نیز آزاد و ترافیک شهر نیز کنترل می شود.
وی بر این نکته تاکید کرد که هدف ما جلب رضایت دکه داران و تجاری است که سالها برای پاگرفتن بازارچه جوانرود زحمت کشیده اند و قصد برخورد قهری را نداریم و بر آنیم تا با جلب رضایت و شعف همگانی بازارچه واقع در خیابان سیل بند را جمع آوری نمائیم.
واقعیت آن است که امروز شهر جوانرود و بازارچه اش عاملی اساسی برای آمدن مهمانان و خریداران سایر نقاط کشور است که بسیاری از آنها کارکردهای یک گردشگر را دارا می باشند و علاوه بر خریدهایشان از جوانرود، به اماکن دیدنی و آثار باستانی استان نیز سری می زنند بنابراین باید قدر این موهبت را دانست و با اقداماتی درست ضمن جلب رضایت همه فعالان بخش تجاری و دکه داران جوانرودی ، باز هم بر رونق اقتصادی و تجاری منطقه و حتی استان بیفزائیم خاصه آنکه اکنون قرار است بازارچه مرزی "دروله" نیز فعال شود و گرمابخش بیش از پیش فعالیتهای صادرات و وارداتی شهرستان به کشور عراق باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد