اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

مهمترین بازارچه مرزی پاوه وجوانرود بازگشایی می شود

مهمترین بازارچه مرزی پاوه وجوانرود بازگشایی می شود
بازگشایی گذر مرزی بازارچه شوشمی به دنبال سفر هیاتی از فرمانداری پاوه به کردستان عراق و دیدار با فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان حلبچه و استان سلیمانیه حاصل شد.
فرماندار پاوه گفت: گذر مرزی شهرستان پاوه در بازارچه شوشمی تا ۱۵روز آینده بازگشایی و فعالیت آن آغاز می شود.
به گزارش "کردستان امروز" به نقل از ایرنا محمد نجفی روز جمعه به خبرنگاران گفته است: بازگشایی گذر مرزی بازارچه شوشمی به دنبال سفر هیاتی از فرمانداری پاوه به کردستان عراق و دیدار با فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان حلبچه و استان سلیمانیه حاصل شد.
وی گفت: در این نشست که به دنبال موافقتهای قبلی استانداران کرمانشاه و سلیمانیه انجام شد توافق نهایی در خصوص بازگشایی گذر مرزی در بازارچه شوشمی به منظور مبادله کالا بین طرف ایرانی و عراقی در قالب تجارت چمدانی صورت گرفت و در صورت موافقت سپاه پاسداران فعالیت در این گذر مرزی از اول اسفند ماه سال جاری رسما آغاز خواهد شد و این کار که آرزوی دیرینه مردم شهرستان پاوه بوده عملی و موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
نجفی محور دیگر مذاکرات خود با مسوولان عراقی را بازگشایی گذر مرزی دروله در شهرستان جوانرود اعلام کرد و گفت: پیگیری این موضوع منوط به برسی و مذاکره فرماندار حلبچه و مسوولان مرزبانی سلیمانیه با استاندار سلیمانیه شد و مقرر گردید ظرف مدت یک ماه آینده نتیجه را به فرمانداری شهرستان جوانرود اعلام نمایند.
تردد مسافر از طریق مرز شوشمی از مهمترین خواسته های مسوولان شهرستان حلبچه و استان سلیمانیه کردستان عراق بود که اعلام نظر در خصوص عملی شدن آن منوط به اعلام نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران شد.
حضور در یادمان شهدای حلبچه و ادای احترام به آنها از برنامه های جانبی فرماندار شهرستان پاوه و هیئت همراه ایشان به کردستان عراق بود.
در این سفر معاون فرماندار جوانرود، بخشداران پاوه و جوانرود و تنی چند از فرماندهان نظامی و انتظامی فرماندار شهرستان پاوه را همراهی می کردند.

همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در جوانرود برگزارشد ‏

کرمانشاه - همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی با حضور بیش از 16هزار نفر از علاقه مندان ورزشی و خانواده ها روز جمعه در جوانرود برگزار شد.‏

به گزارش خبرنگار ایرنا شرکت کنندگان مسافت چهار کیلومتری پایانه ثلاث باباجانی تا بوستان هلانیه را که تعدادی از مسئولین ‏ادارات، فرماندار ،نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند راهپیمایی ‏کردند. ‏
در پایان به قید قرعه به 110 نفر از شرکت کنندگان در این همایش جوائزی از قبیل، سکه بهار آزادی ، ‏دوچرخه ، پتو ، آبمیوه گیری، بن کتاب ، و.... اهداء شد. ‏

کسب مهارتهای فنی و حرفه ای در جوانرود نیاز به بسیج همگانی دارد

کرمانشاه - فرماندار جوانرود در نشست بررسی مسایل و مشکلات فنی و حرفه ای جوانرود گفت: کسب مهارتهای فنی و حرفه ای در جوانرود نیاز به بسیج همگانی دارد.‏

به گزارش خبرنگار ایرنا مولاداد رشیدی چهارشنبه گفت: نبود فضاهای آموزشی ‏فنی و حرفه ای برای بانوان،کمبود نیروی انسانی و تجهیز نشدن کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای به ‏صورت کامل و عدم جذب جوانان مستعد در این کارگاه های آموزشی از مهمترین مشکلات و چالشهای ‏شهرستان برای کسب مهارت آموزی است.
وی با اشاره به درصد بالای بیکاری شهرستان جوانرود یکی از ‏دغدغه های مسوولین را ایجاد اشتغال در شهرستان عنوان کرد و افزود: کسب مهارت برای جوانان مستعد ‏و بهره گیری از سرمایه های انسانی و توسعه کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای قطعا می تواند نقش بسزایی ‏در کاهش بیکاری منطقه داشته باشد.
در این نشست مدیر کل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: باید ‏شرایطی فراهم کنیم که تا 10 سال آینده فرد بدون مهارتی در استان کرمانشاه نداشته باشیم و کرمانشاه را به ‏کرماشاهی ماهر تبدیل کنیم.
فرشید امیری به کمبود سرانه آموزش فنی و حرفه ای اشاره کرد و افزود: سرانه ‏آموزش فنی و حرفه ای کمتر از 5/2 ساعت است و باید سرانه آموزشی را به 10 ساعت برسانیم.
وی تصریح ‏کرد: حرکت به سوی جوهره وجودی مهارت، شناسایی جوانان مستعد زیر 21 سال، نیازسنجی منطقه ای ‏برای آموزش های فنی وحرفه ای و توسعه کارگاههای آموزشی از دیگر برنامه های فنی و حرفه ای است.
‏امیری یاد آورشد: تاکنون 20 هزار نفر در 101 رشته در استان کرمانشاه و 400 نفر در 13 رشته در ‏شهرستان جوانرود در رشته های فنی و حرفه ای آموزش دیده اند.
گفتنی است شهرستان جوانرود در 86 ‏کیلومتری شمال غرب کرمانشاه بیش از 63 هزارنفرجمعیت دارد.

باید با برنامه‌ریزی و مشارکت مردمی از منابع طبیعی حفاظت کنیم

فرماندار جوانرود:
باید با برنامه‌ریزی و مشارکت مردمی از منابع طبیعی حفاظت کنیم

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان جوانرود افزود: باید با برنامه‌ریزی و مشارکت مردمی از عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت و حراست کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از جوانرود، مولاداد رشیدی صبح امروز در جمع دهیاران منطقه اورامانات در نشستی که به منظور پیشگیری از حریق و آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در جوانرود برگزار شد، گفت: اهمیت منابع طبیعی در زندگی امروز بشر برکسی پوشیده نیست و حفظ این منابع ملی و خدادادی بر همه ما لازم است.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان در بحث گردشگری وجود طبیعت بکر و زیبای جوانرود و منابع طبیعی و سرشار خدادادی این منطقه است که باید از آن به‌خوبی نگهداری شود.
رشیدی تاکید کرد: یکی از دلایل حضور بیش از یک میلیون مهمان و مسافر نوروزی در شهرستان جوانرود، جاذبه‌های طبیعی و تفریحی این شهرستان است که حفظ و تلاش برای نگهداری آن باید مورد اهتمام جدی باشد.
رئیس منابع طبیعی شهرستان جوانرود نیز در این همایش گفت: وجود 60 هزار هکتار منابع طبیعی در این شهرستان از برکات خداوند بر این منطقه است.
احمد چوپانیان افزود: برای حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان و مراقبت یگان در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی به منظور شناسایی و برخورد با متخلفان به صورت ویژه فعال و خط تنسیف به منظور تفکیک اراضی منابع طبیعی از اراضی کشاورزی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: تاکنون 100 هکتار از اراضی منابع طبیعی شهرستان در پلاک‌های زیران، هانولان و پوینه، حفظ و غروق کاری و 10 هکتار از اراضی دیم کم‌بازده در پلاک‌های ساروخان، علی‌آباد کهنه، سفید برگ، بازان و بادکان به مراتع دست کاشت تبدیل شده‌اند.
چوپانیان افزود: توسعه جنگلکاری در حاشیه راه‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری برای مهار سیلاب‌ها، تغذیه سفرهای زیرزمینی و توسعه مرتع‌داری در منطقه از دیگربرنامه‌های آینده و در دست اقدام منابع طبیعی جوانرود است.

بارش تگرگ به یکصد هزار هکتار مزارع و باغات کرمانشاه خسارت وارد ک

 بارش تگرگ به یکصد هزار هکتار مزارع و باغات کرمانشاه خسارت وارد کرد

کرمانشاه - دبیر کارگروه مقابله با آفات و بیماریهای گیاهی و سرما زدگی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بارش شدید تگرگ روز جمعه به یکصد هزار هکتار از مزارع کشاورزی و باغات میوه استان خسارت وارد کرد.  

سید افشین صفوی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: از این مقدار 88 هزار و 150هکتار به مزارع گندم، جو - کلزا و نخود بین 15تا 100درصد خسارت وارد شده است.
وی گفت: هشت هزار و 140هکتار از باغات میوه استان هم بین 50 تا 60درصد خسارت دیده است.
وی با اشاره به اینکه مزارع و باغات شهرستانهای صحنه، سرپل ذهاب، دالاهو، جوانرود، روانسر، کرمانشاه، ثلاث باباجانی و پاوه بیشترین خسارت را دیده اند، گفت: به 45هزار هکتار از مزارع شهرستان کرمانشاه بین 30تا 70 وارد شده است.
به گفته وی در بخش باغات میوه هم شهرستان پاوه با 300هکتار بیشترین خسارت را بین 30تا 50درصد در سطح استان متحمل شده است.
وی گفت:کشاورزان و باغداران، باغات و مزارعی که تحت پوش بیمه محصولات کشاورزی بودند، بخشی از خسارت وارده را دریافت خواهند کرد.