اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اولین همایش انجمن خیرین در جوانرود برگزار شد

به منظور فقرزدایی و کمک به نیازمندان جامعه اولین همایش انجمن خیرین در تالار ارشاد اسلامی جوانرود برگزار شد .در این همایش فرماندار جوانرود استقرار عدالت<تقسیم عادلانه ثروت و برخورداری محرومین از ثروتهای ملی را از ویژگیهای دولت اسلامی برشمرد و گفت : اخلاق ، معنویت برقراری و برقراری عدالت از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایرا ن است علی رستمی با اشاره به دستگیری از محرومان و مستضعفان جامعه از دیگاه امام خمینی(ره) افزود: امام خمینی (ره) با بینش سیاسی که داشتند همواره حامی محرومان بودند-وی فرمودند خدمت به محرومین جامعه عبادت است و آنان را ولی نعمت و غفلت از امور آنان را مایه غفلت و خشم خداوند در دنیا و آخرت می دانستند و ما باید تأسی از پیشوایان وبزرگان دین در راه خدمت به محرومان و نیازمندان پیش قدم باشیم .وی از جمع آوری 8 میلیون تومان کمکهای مردمی توسط انجمن خیرین به محرومین در جوانرود خبر داد و گفت : کمکهای جمع اوری شده بین کودکان یتیم،زندانیان نیازمند و افراد نیازمند تعریف شده خاص تقسیم میگردد و انجمن خیرین در جوانرود با 10 نفر عضو اصلی از خیرین با ساماندهی و گشایش بانک اطلاعاتی آماده جمع آوری کمکهای مردمی به محرومان و نیازمندان است.امام جمعه جوانرود نیز با اشاره به آیات و احادیث گفت: در اسلام هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به مستضعفان وجود ندارد . ملا احمد فخری با دعوت از خیرین و مردم نیکوکار برای کمک محرومان و نیازمندان افزود: مسببان خدمت به محرومین همانند کمک کنندگان به محرومان نزد خداوند دارای اجر و پاداش هستند.

بازی های محلی منطقه جوانرود

گویره وا بازی (جوراب بازی) : این بازی غالبا در شبهای شیرین روستا انجام میشود و به تاکید یاد آور خاطرات بسیاری برای ماست ،برای انجام این بازی به تعدادی جوراب ترجیحا 10 لنگه جوراب (ترجیحا خوشبو!) و شیئی بسیار کوچک که بین انگشتان دست قرار گیرد و دیده نشود (غالبا سکه در گذشته سکه 5 ریالی و امروزه 100 ریالی!) و همچنین قلم و کاغذ برای ثبت امتیازات نیاز است یکی از گروهها به نوبت عضوی را انتخاب میکند که او باید دست خود را زیر تمام جورابها گذاشته و در زیر یکی از جورابها باید سکه را پنهان کند به محض اینکه او دست خود را از زیر تمام جورابها رد کرد اعضای تیم مقابل  باید با مشورت تشخیص دهند سکه زیر کدام جوراب است و بردارند اگر تشخیصشان درست بود 10 امتیاز به آنها تعلق میگیرد اما اگر نادرست بود بعد از آن باز هم میتوانند جورابها را بردارند منتها اینبار وقتی تشخیص دادند به تعداد جورابهایی که باقی مانده است به گروه مقابل! امتیاز تعلق میگرد مگر اینکه همه جورابها برداشته شده باشد و تنها 2 جوراب باقی بماند اگر جورابی که سکه زیر آن نیست را بردارند آنگاه 1 امتیاز به انها تعلق میگیرد به عبارتی تیمی که میخواهد تشخیص دهد یا 10 امتیاز  میتواند بگیرد یا 1 امتیاز بعد از گرفتن یکی از این امتیازات نوبت بازی به آنها میرسد که سکه را مخفی کنند.

در پایان امتیازاتی که ثبت شده است جمع بندی شده و تیمی که بازنده میشود باید بعد از اتمام بازی به اعضای تیم مقابل و تماشاچیان  سور و مهمانی میدادند البته جوراب بازی تنها بهانه ای برای شادی و دور هم بودن بود.

گورزان :غالبا در چمن وزمینهای خاکی بواسطه جلوگیری از آسب دیدگی طرفین انجام میشود وشاید تا حدی خشن باشد ،به تعدادی شال که در یک طرف هر کدام چند گره ایجاد میشود طوری که به حالت گرز در آورده شوند نیاز است نحوه انجام بازی به اینصورت است که افراد به دو گروه تقسیم میشوند و بسته به تعداد افراد دایره ای با قطر مشخص روی زمین (با گچ یا کندن خیلی مختصر زمین) ایجاد میکنند شالها در وسط دایره قرار میگیرند و یکی از تیمها بیرون دایره و در پی بیرون آوردن شال هاست وتیم دیگر داخل دایره و مسئول حفاظت از شالهاست تیمی که بیرون از دایره است اگر شالها را بیرون بکشد میتواند اعضای داخل دایره را با آن بزنند هر کدام از اعضای دو گروه سعی میکنند با دادن دست به اعضای گروه دیگر و به عبارتی طعمه کردن دست خود بازی را به نفع خود پیش ببرند عضوی که بیرون دایره است سعی میکند با دادن دست  عضو داخل دایره را بیرون بکشد تا تعداد اعضای تیم مقابل داخل دایره کم شده و بیرون آوردن شالها راحت تر شود و تیم داخل دایره با دادن دست در پی آنست با پا عضوی از تیم بیرون دایره را بزند به محض زدن یک نفر با پا (البته به شرطی که دستش داخل دایره باشد) بازی به نفع تیم داخل دایره میشود و دو تیم باید جابجا شوند این بازی غالبا در بهار و نوروز و تابستان انجام میشود

سلوران :این بازی غالبا در شبها و زمین (جاده) خاکی انجام میشود افراد به دو گروه تقسیم میشوند و همگی پشت به مسیر بازی می ایستند با قرعه یکی از تیمها انتخاب میشود و یکی از اعضای این گروه شیئی کوچک شبیه باطری را به مسافتی نامشخص پشت سر کلیه افراد پرتاب میکند بعد از پرتاب شیئ افراد دو گروه باید دنبال آن گشته و در صورتیکه شیئ را پیدا کردند با خود برداشته و با زدن آن به وسیله مشخص(غالبا تیر چراغ برق) بازی را به نفع تیم خود تمام کند اعضای تیم مقابل هم نباید اجازه دهند تیمی که باطری را پیدا کرده است به تیر چراغ برسند بلکه باید سعی کنند از آنها بگیرند تیمی هم که پیدا کرده است میتوانند با دادن پاس به هم به تیر نزدیک شوند این بازی تا حد کمی شاید شبیه راگبی باشد در انتها هر عضو تیمی که شیئ را به تیر زده اند (تیر را باید کامل با دست لمس کنند) ازاعضای تیم دیگر در یک مسافت رفت و برگشتی مشخص باید سواری بگیرند.!!

هاتره شه لان :به نوعی شاید همان بازی (یه قل دو قل) باشد که دو تیم دست به سینه و یک پا جمع سعی در انداختن نفر تیم مقابل میکنند.

توپ قار: این بازی به واقع همان بازی کریکت میباشد و شاید بسیاری از کسانی که در روزگاران گذشته این بازی را انجام میدادند اکنون و با گسترش رسانه های ارتباط جمعی و دیدن مسابقات کریکت تعجب کنند. البته در گذشته به دلیل کمبود امکانات و نبود توپ از پارچه و گونی برای درست کردن توپ استفاده میکردند

هه لوکان : به نوعی همان بازی الک دولک میباشد.

ادامه مطلب ...

رشد 30 درصدی گردشگران در تابستان امسال

فرماندار جوانرود، گفت: در ایام تعطیلات تابستان 700 هزار نفر از شهرستان جوانرود بازدید کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد داشته است.

علی رستمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص نقاط دیدنی شهرستان جوانرود، اظهار داشت: از جمله نقاط دیدنی این شهرستان می توان به موزه مردم شناسی، پارک هلانیه، منطقه نمونه گردشگری شروینه، بازارچه جوانرود، منطقه نمونه گردشگری سفید برگ و پارک ورودی شهر جوانرود اشاره کرد.

وی در رابطه با امکاناتی که برای گردشگران در این شهرستان فراهم شده است، گفت: امکاناتی که برای گردشگران در این ایام فراهم گردیده است شامل تجهیز مدارس، نصب چادر، آماده سا زی مهمانسرای هلال احمر، آموزش و پرورش، کمیته امداد، چاپ بروشور و وجود افرادی برای راهنمایی گردشگران می باشد.

رستمی در خصوص تعداد گردشگران در تابستان امسال نیز اظهار داشت: در تابستان امسال 700 هزار گردشگر از این شهرستان دیدن کردند که این تعداد نسبت به تابستان سال قبل 30 درصد رشد داشته است.

وی افزود: البته پدیده گرد و غبار بر تعداد گردشگران این شهرستان بی تاثیر نبوده است و با وجود این پدیده گردشگران نمی توانستند از اماکن و نقاط دیدنی این شهرستان بازدید کنند، لذا بر تعداد گردشگران اثر منفی داشته است.

دو بانوی فوتبالیست جوانرودی به اردوی تیم ملی زیر 19 سال کشور دعو

دو بانوی فوتبالیست جوانرودی به اردوی تیم ملی زیر 19 سال کشور دعوت شدند.

 به گزارش روابط عمومی تربیت بدنی جوانرود  : کمیته بانوان فدراسیون فوتبال اسامی بازیکنان دعوت شده به این اردو را اعلام کرد که در آن نام زهرا فتاحی فر و شادی بهرامی 2 بانوی فوتبالیست جوانرودی نیز به چشم می خورد.

 این دو بانوی فوتبالیست تمرینات خود را در کنار 27 اردو نشین دیگر از امروز (27 مرداد) در کمپ تیم های ملی زیر نظر خانم امیرشقاقی تا پنج شهریور پیگیری می کنند

سفری به هزاران سال تاریخ

سفری به هزاران سال تاریخ

به طور کلی فصل تابستان فرصت مناسبی برای سفر به شهرهای کوهستانی و سردسیر است. بخصوص شهرهایی که جاذبه‌های آن فاصله قابل توجهی با یکدیگر دارند و نیاز به زمان بیشتری برای بازدید از آن وجود دارد. یکی از شهرهایی که به اعتقاد بسیاری از مسافران آمیزه‌ای واقعی از تاریخ و طبیعت و سیاحت است شهر کرمانشاه است. از کرمانشاه زیاد شنیده‌ایم، شنیده‌هایی که به راستی با همه جزئیات هم گویای یک لحظه دیدار این شهر زیبا نخواهد بود.
کرمانشاه یکی از باستانی ترین شهرهای ایران است که گفته می‌شود توسط طهمورث دیوبند- پادشاه افسانه‌ای پیشدادیان- ساخته شده است. برخی از مورخین بنای آن را به بهرام پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند. این شهر در جنبش مشروطه سهمی بسزا داشته و در جنگ اول و دوم به تصرف قوای بیگانه درآمد و پس از پایان جنگ تخلیه شد. در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز این شهر خسارات زیادی دید و پس از جنگ اقدامات مؤثری برای بازسازی آن صورت گرفت.
کرمانشاه، فرصت گزینه‌های ناب
شما با سفر به این شهر تاریخی و زیبا این فرصت را خواهید داشت علاوه بر بازدید از بناها و محل‌های مهم کرمانشاه، به انتخاب و علاقه خودتان شهرهای اطراف این استان زیبا را نیز نظاره کنید.
یکی از بهترین پیشنهادها برای سفر به این استان این است که از مسیر همدان وارد شهر کنگاور شوید و بعد از آن از مسیر صحنه به سمت بیستون و هرسین و سپس طاق بستان حرکت کنید و پس از گشت کرمانشاه یا مسیر شمال غرب یعنی روانسر، جوانرود، پاوه را انتخاب کنید و یا از مسیر غرب به سمت اسلام‌آباد غرب، سر پل ذهاب و قصر شیرین حرکت کنید. هر کدام ازاین شهرها در امتداد هم قرار گرفته‌اند و با انتخاب آنها علاوه بر تماشای جاذبه‌های متفاوت هر کدام می توانید در زمان سفر هم صرفه‌جویی کنید و اگر این مسیرهای پیشنهادی را انتخاب کردید می‌توانید جاذبه‌های مسیر را که بدین شرح است نظاره‌گر باشید. کنگاور یکی از شهرهای قدیمی ایران است که قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد. این شهر تاریخی جاذبه‌های زیادی مثل، چشمه‌های عبدل هندی‌آباد، صیفور، قلعه‌ساری اصلان، حمام قدیمی شهر، پل آجری کوچه و از همه مهم‌تر معبد آناهیتا که یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین زیارتگاه های دوران اشکانی بوده است را دارد. اگرچه امروز از این بنای معروف تنها ویرانه‌ای به جا مانده است و جای تأسف بسیاری است که چرا برای بازسازی و مرمت این اثر تاریخی مهم اقدام خاصی صورت نگرفته است. کنگاور شهر کوچکی است و ظرف مدت کوتاهی می‌توانید تمام این نقاط را بازدید کنید پس از خروج از شهر مسیر کرمانشاه را پیش بگیرید تا در امتداد همین مسیر وارد شهر صحنه شوید. شهرستان صحنه هم یکی دیگر از شهرهای استان کرمانشاه است که طی سال‌های اخیر به شهرستان مستقلی تبدیل شده است، غار حاجی، غار سیدشهاب، قلعه هژیر و قلعه مروان، حمام پاچمن، مقبره صخره‌ای کیکاووس و پل خسروی که راه قدیمی دینور به صحنه است از جاذبه‌های این شهر کوچک است. فراموش نکنید کرمانشاه مهد غارهای شگفت‌انگیز ایران است برای همین فرصت را از دست ندهید و حالا که مهمان چند روزه این شهر زیبا هستید حتماً از چند غار معروف آن که در ادامه معرفی می‌شود دیدن کنید. در ادامه مسیر شما به شهر معروف و پرآوازه بیستون در دامنه زاگرس بلندقامت و عظیم خواهید رسید. این شهر از توابع هرسین است و حدود 20کیلومتر با آن فاصله دارد. به راستی قدم زدن در دامنه کوه پرافتخار و با عظمت بیستون و از نزدیک تماشای کتیبه و نقش برجسته داریوش که در عمق این کوه مرتفع نقش بسته است خاطره‌ای ماندگار و پرغرور خواهد بود. این منطقه به قدری با اهمیت و قدمت است که تقریباً از هر دوره‌ای اثری در دامن آن به جا مانده است. این آثار شناخته شده از عصر جمع‌آوری خوراک در این کوه به وجود آمده است و تا دوران صفویه ادامه داشت.
ازجمله مهمترین آنها می‌توان به غار بیستون، کتیبه بیستون، کتیبه‌های کوچک، نقش معروف داریوش، مجسمه هرکول، شیر سنگی، نقش قیرات اشکانی، پل خسروی، قلعه قدیمی، جاده ساسانی، شهد چمچال، قبرستان قدیمی و از همه مهمتر بنای معروف به فرهاد تراش یا تخت فرهاد که یادآور عشق پرآوازه فرهاد کوه کن به شیرین است، اشاره کرد.
با دیدن بیستون بیش از هر چیزی این فکر در ذهن هر بیننده و گردشگری تداعی می‌شود که به راستی شاید هیچ کجا مانند این کوه و بناهای تاریخی نتواند نشانه‌های چندین هزار سال تاریخ و فرهنگ را کنار یکدیگر جمع کند!مسیر سفر با وارد شدن به هرسین ادامه می‌یابد. هرسین با جاذبه‌هایی مثل غارهای متعدد همچون غار داوود، غار شهر بانو، غار عسل، غار مهرورزان و غار انار، کاخ شاهپور، قلعه هرسین، شهر باستانی چمچال، کاروانسرای شیخ علیخان و از همه مهمتر ساعت آبی معروف هرسین که هنوز ساعت روز را نشان می‌دهد هم یکی دیگر از شهرهای دیدنی کرمانشاه است.پس از بازدید از شهر هرسین وارد کرمانشاه می‌شوید اما بهتر است پیش از گشت خود شهر از طاق بستان معروف که در مسیر ورودی شهر قرار دارد دیدن کنید. طاق بستان یا طاق وسان در سمت راست ورودی شهر کرمانشاه قرار دارد که مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌های دوره ساسانی است. علاوه بر آن به دلیل چشم انداز و آب و هوای منحصر به فردی که این منطقه دارد محل مناسبی برای اتراق و استراحت خواهد بود. رستوران‌های زیاد و مناسبی در این منطقه قرار گرفته‌اند و پیشنهاد می‌کنیم حتماً دنده کباب و خورشت خلال بادام معروف کرمانشاه را در آنها امتحان کنید. خود شهر کرمانشاه هم با سراب‌ها و غارهای معروف مثل سراب نیلوفر، سراب‌یاوری، سراب طاق وسان، سراب قنبر و غار پراو، غار رُتیل، غار کلیسا، قلعه شاهین، قلعه‌خاموش مسجد جامع، تکیه معاون الملک و مسجد شافعی و ده‌ها جاذبه دیگر دست کم یک روز کامل گردشگران را مهمان خود خواهد کرد!مسیر دوم سفر به سمت روانسر آغاز می‌شود.
این منطقه از کرمانشاه هم بیشتر به آب و هوا و مناظر و چشم‌اندازهای بکر که ارتفاعات اورامانات نمونه‌ای از آن است، شهرت دارد.
جوانرود شهر زیبا و نسبتاً تجاری است که به دلیل وجود بازارچه‌های مرزی همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. همچنین غار معروف کاوات هم در این شهر قرار گرفته است، بعد از گشت جوانرود و احیاناً خرید نسبتاً ارزان از این شهر می‌توانید به سمت ارتفاعات اورامانات و پاوه حرکت کنید تا هم شاهد این مناظر بکر و چشم‌انداز بی‌نظیر پاوه و روستای هجیج باشید و هم غار معروف قوری قلعه را از نزدیک ببینید، با انتخاب مسیر غرب یعنی اسلام‌آباد غرب هم این فرصت را خواهید داشت که منطقه بی‌نظیر ریجاب در دامنه کوه‌های دالاهو و قلعه‌های معروفی مانند قلعه ژیان، قلعه یزدگردی، قلعه زرده و مقبره ابودجاجه و همین طور قلعه گبری و قلعه منیژه و کاروانسرای ساسانی که در سرپل ذهاب واقع شده است را از نزدیک ببینید. اگر هم قصد داشته باشید گشت کرمانشاه کامل شود می‌توانید با حرکت به سمت قصرشیرین عمارت خسروی، کاخ حوش کوری و آتشکده چهارقاپو را نیز تماشا کنید.
به راستی کرمانشاه با جاذبه‌های پرآوازه‌اش ازجمله مقصدهایی است که هر گردشگر و مسافری را با هر علاقه و سلیقه‌ای که باشد حیرت زده می‌کند و با کوله‌باری از خاطرات و تصاویر به یاد ماندنی راهی بازگشت می‌نماید.
نگران دغدغه‌های معمول سفر مثل پمپ بنزین، محل اقامت و غذا و مایحتاج هم نباشید. تمام شهرهای حتی کوچک کرمانشاه این امکانات را دارا هستند و با خیال آسوده می‌توانید چند روز کامل را در آنها سپری کنید.
هنگام بازگشت هم خریدن انواع گیوه‌های محلی، تسبیح، جوراب، کلاه و جلیقه دستبافت و همینطور شیرینی‌های معروف این استان مثل نان برنجی، شیرینی خرمایی و کاک زعفرانی را فراموش نکنید.قطعاً کرمانشاه با مردمان مهمان نواز و اصیل خود خاطره به یادماندنی از این سفر برایتان رقم خواهد‌زد.