اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

قوری قلعه؛ بزرگترین غار آبی آسیا پذیرای میهمانان نوروزی است

غار قوری قلعه، بزرگترین و شگفت انگیز ترین غار آبی آسیا در این ایام تعطیلات نوروز 89 روزانه پذیرای ده ها هزار گردشگر و میهمان نوروزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، غار قوری قلعه در 86 کیلومتری شهر کرمانشاه در مسیر جاده پاوه و در شمال شهر جوانرود واقع است که این غار به عنوان یکی از با ارزش ترین جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود.

از آنجایی که روستایی به همین نام در نزدیکی این غار قرار دارد و در ایام قدیم اطراف این روستا را قلعه های مختلفی در بر گرفته بود که شکل یکی از این قلعه ها شبیه قوری بوده است به همین دلیل نام این روستا و این غار را قوری قلعه گذاشته اند.

باستان شناسان و زمین شناسان معتقدند که قدمت این غار به 65 میلیون سال پیش، یعنی دوره دوم زمین شناسی بر می گردد.

این غار در طول تاریخ به عنوان جان پناهی امن و دور از دسترس  مورد استفاده قرار گرفته که کشف آثاری همچون کاسه، بشقاب و تعدادی ظروف و سکه از دوران یزد گرد سوم، حاکی از قدمت و استفاده از آن در دوران باستان است.

بعد از گذراز دالان ورودی غار اولین مکان وسیعی که وجود دارد به تالار مریم نامگذاری شده است. این محوطه همانند دریاچه وسیعی است که گرداگرد آن را قندیل هایی بسیار زیبا با اشکال مختلف فرا گرفته است.

این قندیل ها که هر یک اشکال خاصی را تداعی می کنند دلیل اصلی نامگذاری هر قسمت از این غار شده که به عنوان مثال وجود قندیلی به شکل حضرت مریم دلیل نامگذاری اولین تالار این غار به نام تالار مریم شده است.

علاوه براین در داخل غار و بر روی سینه داخلی آن می توان به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان آثار دیگری همچون فردوسی، امیرکبیر، بابانوئل، شیرسنگی، ماهی، مارکبری، قارچ، برج پیزا، نیم رخ شیر، فیل، قلب، گل کلم، بستنی، کشتی، گردن غاز، آبشار، لاک پشت، نام حضرت محمد (ص) و ... را مشاهده کرد.

در حال حاضر، گردشگران تنها قادرند که تا عمق 450 متری این غار که کف سازی شده است، بروند اما در عمق هزار متری غار تالاری وجود دارد که زیباترین حوضچه آبی جهان در آن توجه همه را به خود جلب می کند. در این محوطه قندیل هایی به شکل پرده ای وجود دارد که با دست زدن به هرکدام از آنها صدایی شبیه یکی از آلات موسیقی به گوش می رسد به همین دلیل این محوطه را تالار بتهوون نامگذاری کرده اند.

درعمق هزار و 500 متری غار، تالار عروس قرار دارد که زیبایی آن قابل توصیف نیست، جنس سنگهای این محوطه از کریستال سفید و براق است.

ازسقف این محوطه قندیل هایی شبیه میله خودکار که جنسشان از رسوبات آهکی و حالت کریستال است به ارتفاع دو تا هشت متر پایین آمده است، این قندیل ها آنقدر نازک و شفاف است که با زدن یک دست هشت متر از آن فرو می ریزد.

همچنین در عمق دو هزار و 700 متری غار، چهار آبشار به ارتفاع 10 تا 12 متر وجود که در این عمق وجود چنین آبشار زیبایی باور کردنی نیست.

در بخش دیگری از این غار تونلی با نام تونل برزخ وجود دارد که به وحشتناکترین مکان این غار معروف شده است، طول این تونل 220 متر است که با عرض سه متر نیمی از آن را آب فرا گرفته است.

از دیگر نکات جالب توجه این غار شگفت انگیز این است که در تمام طول سال دمای داخل آن تنها 11 درجه بالای صفر است.

در حال حاضر غار قوری قلعه یکی از مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه است که در تمام طول سال و به ویژه این ایام تعطیلات نوروز پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد