اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

آتش سوزی جنگل های کرمانشاه را تهدید می کند

کرمانشاه - خبرنگار آفرینش استان کرمانشاه منطقه ای کوهستانی است که ارتفاعات آن از رشته کوه های زاگرس امتداد می یابد . جنگل های انبوه و نیمه انبوه نیز با زیبایی چشمگیر خود جزیی از طبیعت متنوع و شگفت آور این استان است . این جنگل ها با پراکندگی به صورت نواری به طول 160 کیلومتر و عرض 50 کیلومتر از شمال غربی پاوه و اورامانات تا جنوب شرقی و شمال مناطق کهواره ، جوانرود ، دالاهو ، سر پل زهاب ، گیلانغرب ، قلاجه ، اسلام آباد ، زردلان و پشته عتمانوند را شامل می شود . جنگل های استان کرمانشاه علاوه بر اینکه به کوهستان های این استان طراوت و زیبایی بخشیده اند ، گنجینه ای ارزشمند از گونه های گیاهی دارویی ، صنعتی و خوراکی را نیز در خود محفوظ دارند .

گونه غالب جنگلی استان کرمانشاه ، بلوط غرب یا بلوط ایرانی است و از دیگر گونه های جنگلی می توان ; بنه ، کیکم ، نارون ، امرود (گلابی وحشی) ، گویج (زالزالک) ، مازو ، ون ، بلاکوک (آلبالوی وحشی) ، زبان گنجشک ، ارژن (بادام وحشی) ، محلب ، گز ، گردو ، سماق ، ارغوان ، صنوبر ، انجیر ، افرا ، مورد ، داغداغان ، بید و پده را نام برد .
جنگل های استان کرمانشاه منابع عظیمی از تولید چوب و میوه های ارزشمند و محصولات فرعی فراوانی می باشند . بر اساس آخرین آمار استخراج شده از نقشه پوشش گیاهی استان کرمانشاه ، 527 هزار و 403 هکتار یعنی حدود 2 تا 3 درصد از این استان را جنگل ها پوشانده اند.
جنگل های استان به سه تیپ انبوه ، تنک و نیمه انبوه تقسیم می شوند. سطح جنگل های انبوه استان ، بیش از 11 هزار و 547 هکتار ، نیمه انبوه 209 هزار و 806 هکتار و تنک 306 هزار و 50 هکتار است .
منابع طبیعی استان کرمانشاه آماری از میزان جنگل های استان در سال های گذشته و میزان تخریب آنها تاکنون ارائه نداده است . اما روند رو به زوال جنگل های این استان مشخص است . کاهش میزان جنگل ها و تبدیل جنگل های انبوه به نیمه انبوه و تنک که بیشتر ناشی از دست اندازی انسان ها به خاطر تامین مایحتاج زندگی از طریق چرای دام  ، فروش محصولات جنگلی ، قطع درختان برای تامین سوخت ، تاسیس مراکز نظامی ، تبدیل به اراضی کشاورزی ، شهرسازی و جاده سازی در جنگل ها دلیل بر این ادعا است .
مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه می گوید : عوامل تهدیدکننده جنگل ، در هر منطقه ، با توجه به ویژگی ها و نیازهای خاص آن منطقه متفاوت است . حسین سلیمانی گفت : در استان کرمانشاه نیازهای معیشتی ساکنین عرصه ها ، شامل کسب زمین زراعتی بیشتر ، قطع درختان جنگل برای تامین سوخت و چرای دام و مصارف روستایی ، فروش محصولات و فرآورده های جنگلی و مرتعی از جمله عوامل تهدیدکننده است .
وی تصریح کرد : اجرای طرح های عمرانی مانند گسترش شهرها ، تاسیسات نظامی و انتظامی ، صنعتی ، فرهنگی ، ورزشی ، گسترش شبکه ارتباطی مخابرات ، آب ، برق ، گاز ، تامین مصالح ساختمانی ، سدسازی و استخراج معادن نیز از دیگر عوامل تهدید کننده جنگل ها ، در این استان است . وی گفت : علاوه بر این عوامل حوادث طبیعی مانند ; آتش سوزی ، طغیان آفات ، بیماری ها و خشکسالی نیز ، از دیگر عوامل تهدید کننده جنگل ها است .
سلیمانی افزود , از میان عوامل گوناگون که همواره حیات مراتع و جنگل ه  را مورد تهدید جدی و دائمی قرار داده و  آنها را در معرض نابودی قرار می دهد آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی است . سلیمانی افزود : میزان تخریب عرصه های جنگلی و مرتعی ، بر اثر وقوع آتش سوزی ، در سال 84 ، حدود هفت درصد اراضی منابع طبیعی استان بود .
حسین سلیمانی گفت : خسارت به گردشگاه های طبیعی ، آسیب رسیدن به محیط زیست و حیات وحش ، ایجاد آلودگی هوا در  شهرها ، صرف هزینه های زیاد برای اطفا» حریق و احیا» مناظر آسیب دیده ، انهدام و از بین رفتن میزان زیادی علوفه ، از دیگر خسارات ناشی از آتش سوزی است .
مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه اظهار داشت : از بین رفتن و انهدام پوشش گیاهی در مناطق مورد حریق ، کاهش ارزش تجاری درختان آسیب دیده ، آسیب رسیدن به حاصلخیزی خاک ، ایجاد زمینه فرسایش در آن ، خسارات ناشی از آتش سوزی است .
به گفته وی سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور در جهت پایداری عرصه های منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع با تقلیلی از روش های مختلف در عرصه های گوناگون کشور سعی کرده با اجرای طرح هایی میزان پوشش حفاظت منابع طبیعی را ، ارتقا» دهد . وی جایگزین سوخت فسیلی در روستاها ، ایجاد نانوایی در مناطق روستایی ، توسعه شبکه رادیویی بی سیم در عرصه ها ، تجهیز نیروهای انسانی موجود و اجرای طرح های پیش آگاهی اوقات و آتش سوزی را از جمله این طرح ها ذکر کرد .
سلیمانی اضافه کرد : طرح ملی صیانت از جنگل های زاگرس در سطح 300 هزار هکتار ، در حال اجرا است ، نقطه قوت این طرح ; مشارکت مردم با مد نظر قرار دادن چالش های اقتصادی اجتماعی است .
وی گفت : در این طرح به افرادی که حاضر به حذف دام سبک خود باشند علاوه بر زمین حقوقی عرفی و تسهیلات بانکی ، برای احداث گاوداری های دو رک 5 و 10 راسی مجوز داده می شود . وی تصریح کرد : علاوه بر این امتیازات تسهیلات فنی اعتباری برای احداث جایگاه سوخت فسیلی نیز پرداخت می شود .
وی همچنین گفت : تاکنون در این طرح به 200 نفر ، 600 هکتار زمین واگذار شده و به 20 نفر مجوز احداث جایگاه سوخت داده شده است .
سلیمانی افزود : از جمله اقدامات پیشگیرانه سازمان منابع طبیعی در این خصوص ، نقشه برداری 95 درصد از عرصه های منابع طبیعی استان شامل مراتع و جنگل ها است .
به گفته وی در سطح 200 هزار هکتار از عرصه های بحرانی جنگل ها نیز در سطح شهرستان های گهواره ، گواور ، بوزان و جوانرود ، بسیج قرارداد حفاظت منعقد شده که نتایج مثبتی داشته است .
وی گفت : سالانه به طور متوسط یک هزار و 400 پرونده تخریب ، تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده می شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد